גוף תקין פוליטית

אחת הבעיות שיצרו הרבה קרעים בין הפוליטיקה הפמיניסטית לפוליטיקה הטרנסית הרימה השבוע את ראשה בחיי, כשסיפרתי לחבר אחד על תחילת השינוי ההורמונלי שלי, ועל הכוונות שלי לעבור ניתוח. אותו חבר (שהוא אנרכהפמינסטיבעוני מבפנים ומבחוץ גם כשהוא לא אוהב להגיד את זה) שאל אותי שאלה שחזרה על עצמה לא פעם בהקשר של התהליך: "אבל זה לא שכל הרעיון הוא לאהוב את הגוף כמו שהוא בלי להצטרך לשנות אותו?.. מה בעצם ההבדל בין אישה טרנסית שעושה ניתוח הגדלת חזה לאישה סיסג'נדרית שעושה את אותו הניתוח?"

אותה הסתירה לכאורה הופיעה לאחרונה גם בדיון בין פמיניסטיות בפייסבוק בנוגע לסרט על ניתוחים וגינופלסטיים בקרב סיסג'נדריות בבריטניה. בין כל הנשים שהיו מזועזעות, בצדק, מהסרט, קפצתי אני בצורה משעשעת והזכרתי שאני בעצמי רוצה את הניתוח הזה.

אז איך אני מסבירה את עצמי? איך אני מיישבת, אם בכלל, את היותי פמיניסטית, עם זה שאני אחת ממי ש"מזלזלות בגוף הנשי, פוגעות בו, חותכות אותו, גורמות לו לדמם ומכאיבות לו"? (אראלה שדמי, "לחשוב אישה", 2007. כוון במקור נגד טרנסים FtM, אבל נו טוב..)

אני אתחיל מזה שבחברה הנורמטיבית יש מיתוס שלפיו יש גופים תקינים מבחינה פוליטית, וגופים שאינם תקינים מבחינה פוליטית… גופים שמתאימים לאידיאל היופי וגופים שלא.

כפמיניסטיות שמנסות להתמודד עם הכפייה של המיתוס הזה עלינו, בחרנו בדגל ה"לאהוב את הגוף כמו שהוא". ולמרות שאני מסכימה שכדאי וחשוב לאהוב את הגוף, אני חושבת שעשינו טעות גדולה.

כי מה שבעצם עשינו היה לאמץ את עיקר המיתוס, ולהתנגד לשאר. הסכמנו, בעצם, שיש גוף שהוא תקין מבחינה פוליטית, אבל החלטנו שהגוף הזה הוא הגוף ה"אותנטי" ולא המשווק, השעיר ולא החלק.

בשימת הדגש על הגוף האותנטי, אני חושבת שפספסנו משהו: שאין באמת דבר כזה גוף אותנטי. גוף אותנטי משמש בדרך כלל מילה נרדפת לגוף הגמוני, וכשהביטוי נמצא בידי פמיניסטיות שמתנגדות לכל צורות ההשחתה של הגוף על ידי הפטריארכיה, הגוף האותנטי הוא הגוף הלא מושחת, המקורי, הבלתי- משונה.

אבל מציאות החיים של היחס שלנו לגוף שלנו מורכבת מאינסוף פעולות של שינוי הגוף, ורק חלק מהן מהווה השחתה. את זה אפשר לראות בקלות כשלוקחים את הגיון הגוף האותנטי עד הסוף. אם כל שינוי של הגוף הוא לא תקין מבחינה פוליטית, אז מה עם פירסינג? קעקועים? רחיצה? תספורת? אכילה? התעמלות? האם גוף עם שיער עד התחת הוא אותנטי ופמיניסטי יותר מגוף עם תספורת גלח בוצ'ית?

לאהוב את הגוף, בכל צורה שהוא היה יכול להיות

שלא יהיה ספק, החברה הפטריארכאלית דוחפת נשים לשנוא את הגוף שלהן, לשנות ואפילו להשחית אותו בנסיון לקבל הערכה או להמנע מפגיעה. ואני לא חושבת ששום פעולה שמקורה בשנאה של הגוף יכולה להיות חיובית.

מה שאני מציעה זה שנוותר על הרעיון שיש גוף נכון וגוף לא נכון. שיש דברים שלגיטימי שנבחר לעשות לגוף שלנו ודברים שלא. לא צריך לדמיין אידיאל יופי אלטרנטיבי (ומחייב) כדי להגיד שזה מטורף ש54% אחוז מהנשים תעדפנה להידרס על- ידי משאית מאשר להיות שמנות.

כל מה שצריך זה להתעקש על הזכות של כל אישה על הגוף שלה. להתנגד לשנאת הגוף הנשי. להתעקש שכל בחירה חופשית של אישה לגבי הגוף שלה היא לגיטימית, ולהמנע, בבקשה, מהפתולוגיזציות שלא עוזרות לאף אחת, והפכו לכל- כך נפוצות בתנועה שלנו. כל מה שצריך זה לזכור שכל גוף: זקן או צעיר, חלק או שעיר, כהה או בהיר, רך או שרירי, ואנושי או חייתי, הוא יפה עבור מה שהוא ועבור כל מה שהוא יכול להיות.

ולסיום, אני אישה שרוצה ואוהבת לשנות את הגוף שלה, ורואה בשינויים האלה דבר פמיניסטי ויפה. ובכל מקום שבו יש גוף שהוא לא- תקין פוליטית, אני אהיה גאה להיות הגוף הזה.

אודות xemmagoldielox

אני אמה גולדילוקס. אני קוקסינלית, שרמוטה פמיניסטית, טבעונית, אנרכיסטית בלגניסטית ופאנקיסטית. ועוד לא הפסקתי לחלום.
פוסט זה פורסם בקטגוריה פמיניזם, עם התגים , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על גוף תקין פוליטית

  1. lola הגיב:

    שלום לך 🙂
    אני מסכימה עם חלק מהדברים שאת אומרת, זה נכון שאין כל היגיון בלהחליף את האידיאל הקיים באידיאל חדש הרי אנחנו רוצות חופש והחופש של כל אחת מאיתנו בא לידי ביטוי בדרכים שונות.
    אני חושבת שאנחנו רוצות להפוך להיות הבעלות על הגוף שלנו ושהוא לא ישלט על ידי גורמים אחרים, כרגע כשמיתוס היופי מושרש כלכך חזק אנחנו לפעמים עושות דברים שאנחנו מאמינות שאנחנו רוצות או זקוקות להם כשלמעשה אנחנו לא באמת צריכות אותם. שדיים זה אחד מהסממנים של נשיות, אבל אלו דברים שאנחנו צריכות להתנגד להם. שדיים לא מאפיינים אישה, ובכלל מראה חיצוני לא צריך להוות פקטור כלשהו. אנחנו לא צריכות להיכנע למיתוס הנוראי הזה שמנסה לדכא אותנו ולהשתיק אותנו.

להשאיר תגובה

